Scroll down

رامین جوادی: ساخت موسیقی متن نبرد وینترفل پچیده‌ترین پروژه من تا به امروز بوده است

رامین جوادی: ساخت موسیقی متن نبرد وینترفل پچیده‌ترین پروژه من تا به امروز بوده است

رامین جوادی: ساخت موسیقی متن نبرد وینترفل پچیده‌ترین پروژه من تا به امروز بوده است

رامین جوادی، آهنگ‌ساز شناخته‌شده و تحسین‌شده‌ی سریال Game of Thrones، به‌تازگی تولید موسیقی متن قسمت سوم فصل هشتم آن را چالش‌برانگیزترین پروژه‌اش تا به امروز، خطاب کرده است.

(این مقاله، بخش‌های زیادی از داستان سریال Game of Thrones، از ابتدا تا انتهای قسمت سوم فصل هشتم آن را اسپویل می‌کند)

.

.

.

.زوم کست ویژه سریال Game of Thrones؛ نبرد وینترفل، حماسی و ماندگار یا خیانت به ارزش‌های سریال؟پرسش و پاسخ: قسمت سوم فصل هشتم سریال Game of Thronesنقد سریال Game of Thrones؛ قسمت سوم، فصل هشتم

پس از هفت فصل‌ونیم بازیِ سیاسی، دیالوگ‌گویی‌های ماندگار، نبردهای بزرگ و شخصیت‌پردازی‌های مثال‌زدنی، بالاخره زمستان ابدی، شاه شب، وایت‌واکرها و وایت‌ها هم به پایان خودشان رسیدند. اما قبل از آن که سریال یکی از شوکه‌کننده‌ترین سکانس‌هایش را در لحظات پایانی قسمت سوم فصل هشت ارائه کند، رامین جوادی با موسیقیِ تقریبا ۹ دقیقه‌ای The Night King، یک بار دیگر روی دست تمام آثار صوتی فوق‌العاده‌اش برای Game of Thrones بلند شد و نفس‌مان را چند بار، بند آورد. در لحظاتی که شاه شب تک به تک انسان‌های حاضر در وینترفل را به آستانه‌ی نابودی رسانده بود و احتمالا با کشتنِ کلاغ سه‌چشم (برندون استارک)، مسبب دفن شدن جهان زیر شبی بی‌پایان می‌شد، جوادی همان‌گونه که از او انتظار می‌رفت، آرام نایستاد و به بهترین حالت ممکن، وی را با بهره‌برداری از دانش موسیقیایی‌اش، در قالب جلوه‌ی نهایی و مطلق مرگ، معرفی کرد. با هر قدمِ نایت‌کینگ به سمت برن که در قاب‌بندی‌های میگل ساپوچنیک، تاثیرگذارتر از حالت عادی‌شان هم به نظر می‌آمدند، تُن موسیقی جوادی هم بالاتر می‌رفت. آهنگی که با نواختن پیانو آغاز می‌شود، با همراهیِ اصوات تولیدشده توسط چند ساز زهی ادامه می‌یابد و بعد در لحظات پایانی، دوباره آن‌ها را کنار می‌گذارد و سطح کارش در نگران کردن بیننده را با همان صدای مطلق پیانو، به نقطه‌ی اوج می‌برد. آهنگ‌ساز محبوب و تحسین‌شده‌ی سریال Westworld هم باتوجهِ جدی به همین آهنگ، ساخت آلبوم موسیقی متن قسمت سوم فصل آخر را دشوارترین وظیفه‌ی محول‌شده به او در پروسه‌ی آفرینش «بازی تاج و تخت»، به حساب می‌آورد.

Ramin Djawadi

رامین جوادی: ما درباره‌ی اینکه چگونه می‌خواهیم این قسمت را از نظر موسیقی به قله‌ی خودش برسانیم، صحبت کردیم. لحظه‌ی حرکت نایت‌کینگ به سمت برن، لحظه‌ای ویژه و فرصتی دوباره برای استفاده از پیانو است. مثل سکانس انفجار سپت بیلور توسط سرسی لنیستر در قسمت دهم فصل شش که برای آن، آهنگ Light of Seven را خلق کردیم. تا پیش از آن، ما هرگز از پیانو [برای تولید موسیقی‌های «بازی تاج و تخت»]، استفاده نکرده نبودیم. در طول قسمت سوم فصل هشت، شما بعد از بارها و بارها شنیدن اصوات جنگی، به نقطه‌ی گوش دادن به صدای عم‌انگیز پیانو می‌رسید. طوری که به محض شنیدن آن با خودتان می‌گویید: «همین است که هست. کار شخصیت‌های مورد علاقه‌ی ما، تمام شد و آن‌ها به‌زودی جان می‌دهند».

جوادی توضیح می‌دهد که برای آفرینش مابقی موسیقی‌های پخش‌شده در «شب طولانی» (The Long Night) که بیشتر بر مبنای مواجهه‌ی کاراکترها با لشگری تخریب‌گر و متشکل از هزاران وایت (Wight) پیش می‌رود، از ترکیب موسیقی الکترونیک و صدای کوبنده‌ی Bass Drum استفاده کرده است. او همچنین در لحظاتی مانند آتش زده شدن مردگان برای اولین‌بار توسط دروگون و دنریس، از صدای تولیدشده توسط ارکستری کامل‌تر بهره برد تا حسی حقیقی و متعلق به دنیای خود اثر را در ذهن تماشاگر، به وجود بیاورد.

Game of Thrones

دیوید بنیاف و دی. بی. وایس، شورانرهای پرطرفدار و معروف سریال، موقع شروع کار رامین جوادی روی آلبوم موسیقی متن فصل هشتم، قبل از هر چیز، موارد لایق توجه برای آفرینش آهنگ‌های همین اپیزود را با او در میان گذاشتند. تا آن‌جا که جوادی می‌گوید او اولین نسخه‌ی ادیت‌شده از قسمت سوم را نزدیک به یک سال پیش تماشا کرد و این نخستین بخش از فصل هشتم بود که برای وی، به نمایش درآمد.

رامین جوادی: بزرگ‌ترین چالش در آفرینش اپیزود سوم آن بود که چگونه می‌توان از حفظ شدن تنش در تمام این دقایق، مطمئن شد. ما در طول ثانیه‌های این قسمت از سریال، مدام خودمان را ذره‌ذره، امیدوار و امیدوارتر می‌کنیم و در دل می‌گوییم که «شاید آن‌ها بتوانند. آن‌جا را نگاه کن، شاید امیدی برای پیروزی وجود داشته باشد» و دوباره، این امید را نابودشده می‌بینیم. «شب طولانی» سخت‌ترین پروسه‌ی تولید موسیقی متن را به خاطر گستردگی فضایی که باید با آهنگ‌ها پوشیده می‌شد، داشت. ما قبلا هم مثلا «نبرد حرام‌زاده‌ها» (Battle of the Bastards؛ قسمت نهم فصل ششم سریال) را داشتیم که جنگی ۱۷ تا ۲۰ دقیقه‌ای را نشان می‌داد. اما خلق یک اپیزودِ کاملا شکل‌گرفته بر پایه‌ی جنگی طولانی، قصه‌ای متفاوت داشت. من در بین همه‌ی موارد حاضر درون کل کارنامه‌ی هنری‌ام، تِمِ The Night King را یکی از آثاری می‌دانم که می‌شود به آن‌ها افتخار کرد. اما به سختی می‌توانم بین سه آهنگ خواننده‌دارِ The Rains of Castamere و The Bear and the Maiden Fair و Jenny of Oldstones، یکی را انتخاب کنم.

دیوید و دَن (شورانرهای Game of Thrones)، همیشه در توصیف لحنی که هر آهنگ باید از آن بهره ببرد، خیلی خوب ظاهر می‌شوند. ساخت این آهنگ‌ها از آن جهت که متن‌شان پیش‌تر نوشته شده است، برای من سختی‌هایی دارد. انگار خودم باید ریتم باطنی نوشته‌های‌شان را بیابم و روی این کار کنم که تک‌تک آن‌ها، چگونه خوانده می‌شوند. پروسه‌ی دشواری است که اصولا [به خاطر تعداد کم این جنس از آهنگ‌ها در «بازی تاج و تخت»] با آن مواجه نمی‌شوم. ولی هر بار که روبه‌رویش قرار می‌گیرم، به آن عشق می‌ورزم.

چهارمین اپیزود از فصل هشتم Game of Thrones یا همان هفتاد و یکمین قسمتِ آن تا به امروز، راس ساعت ۰۵:۳۰ بامداد روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به وقت ایران، پخش خواهد شد.

منبع : زومجی

label شنبه, 14 اردیبهشت 1398 09:31

0 دیدگاه

دیدگاه شما

سوالی دارید ؟ با پشتیبانی ما در تلگرام تماس بگیرید

پشتیبانی

instagram
telegram