نامزدهای جشنواره فیلم فجر در گزارش روز هشتم
در این مطلب نگاهی به نامزدهای جشنواره فیلم فجر خواهیم انداخت و نگاه کوتاهی به آخرین اثر مسعود کیمیایی، «قاتل اهلی» با بازی پرویز پرستویی خواهیم انداخت.
ساعتی پیش، روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، نامزدهای دریافت سی و پنجمین دوره این مراسم را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی جشنواره فجر نامزدهای این مراسم، به شرح زیر هستند:
نامزدهای بهترین عکس:امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم رگ خوابامید صالحی برای مجموعه عکس های فیلم اسرافیلمریم تخت کشیان برای مجموعه عکس های فیلم نگاراحمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم خفگیسحاب زریباف برای مجموعه عکس های فیلم ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین چهرهپردازی:سودابه خسروی برای اسرافیلعبدالله اسکندری برای خوب، بد، جلف ایمان امیدواری برای زیر سقف دودی مهرداد میرکیانی برای یک روز بخصوص علی بهرامی فر برای ایتالیا ایتالیا
نامزدهای بهترین جلوههای بصری:محمد لطفعلی برای آباجانمهدی قاسمی برای ویلایی ها سینا قویدل برای رگ خواب محمدرضا نجفی امامی برای بیست و یک روز بعد کامران سحرخیز و امیر سحرخیز برای پشت دیوار سکوت
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی:آرش آقابیک برای خفهگی / رگ خوابحمید رسولیان برای گشت ۲ / چراغ های ناتمامایمان کرمیان برای ویلایی هاآرشا اقدسی برای سارا و آیدا / یک روز بخصوصمحسن روزبهانی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین طراحی صحنه:کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوصامیرحسین قدسی برای نگارکیوان مقدم برای تابستان داغمحسن نصراللهی برای بدون تاریخ، بدون امضاءبهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین طراحی لباس:نگار نعمتی برای نگارنازنین خزاعی برای تابستان داغبهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروزمه لقا ناقد برای ویلاییهاکامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص
نامزدهای بهترین صدابرداری:عباس رستگارپور برای زیرسقف دودیپرویز آبنار برای فراریداریوش صادقپور و محمود کاشانی برای تابستان داغامین میرشکاری برای بدون تاریخ ،بدون امضاءوحید مقدسی برای نگار
نامزدهای بهترین صداگذاری:پرویز آبنار برای فراریسیدعلیرضا علویان برای بدون تاریخ، بدون امضاءحسین ابوالصدق برای نگارمحمدرضا دلپاک برای زیر سقف دودیامیرحسین قاسمی برای تابستان داغ
نامزدهای بهترین موسیقی:حامد ثابت برای تابستان داغپیمان یزدانیان برای بدون تاریخ ،بدون امضاءستار اورکی برای ویلایی هایحیی سپهری شکیب برای فراریکریستف رضاعی برای نگار
نامزدهای بهترین تدوین:سپیده عبدالوهاب برای سد معبربهرام دهقان برای نگارحسن حسندوست برای فراریسهراب خسروی برای تابستان داغاحمد مرادپور برای سارا و آیدا
نامزدهای بهترین فیلمبرداری:مسعود سلامی برای گشت ۲پیمان شادمانفر برای بدون تاریخ ،بدون امضاءبهرام بدخشانی برای نگارمحمد آلادپوش برای سوفی و دیوانههومن بهمنش برای تابستان داغ
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن:گیتی قاسمی برای سدمعبر و ویلاییهامینا ساداتی برای تابستان داغزکیه بهبهانی برای بدون تاریخ ،بدون امضاءثریا قاسمی برای ویلایی هاشبنم مقدمی برای آباجان
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد:ساعد سهیلی برای گشت ۲نوید محمدزاده برای بدون تاریخ ،بدون امضاءهادی حجازی فر برای ماجرای نیمروزنادر فلاح برای سدمعبر و انزواجواد عزتی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد:امیر آقایی برای بدون تاریخ ،بدون امضاءمحسن تنابنده برای فراریمهرداد صدیقیان برای ماجرای نیمروزعلی مصفا برای تابستان داغحمید فرخ نژاد برای خوب، بد، جلف
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن:مریلا زارعی برای زیر سقف دودیلیلا حاتمی برای رگ خوابپریناز ایزدیار برای تابستان داغغزل شاکری برای سارا و آیداسارا بهرامی برای ایتالیا ایتالیاهدیه تهرانی برای اسرافیل
نامزدهای بهترین فیلمنامه:منیر قیدی و ارسلان امیری برای ویلاییهاکامبوزیا پرتوی برای فراریپیام کرمی برای تابستان داغسعید روستایی برای سدمعبروحید جلیلوند و علی زرنگار برای بدون تاریخ، بدون امضاء
نامزدهای بهترین کارگردانی:وحید جلیلوند برای بدون تاریخ ،بدون امضاءابراهیم ایرج زاد برای تابستان داغپوران درخشنده برای زیر سقف دودیحسین مهدویان برای ماجرای نیمروزعلیرضا داوودنژاد برای فراریرامبد جوان برای نگار
نامزدهای بهترین فیلم:جهانگیرکوثری برای فراریجواد نوروزبیگی برای تابستان داغپوران درخشنده برای زیر سقف دودیسیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروزعلی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضا
قاتل اهلی در هیچ شاخهای نامزد دریافت جایزه نشده و شاید بخش زیادی از این ماجرا به حواشی فیلم بازگردد چرا که در شاخه کارگردانی، فیلمبرداری و بازیگری شانسهایی برای دریافت جایزه داشت. در ادامه نگاه کوتاهی به این فیلم خواهیم انداخت.
به شخصه از طرفداران پروپاقرص مسعود کیمیایی به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران نیستم. اما خیلی از فیلمهای او را دوست دارم و تسلط او را در این حرفه میستایم. قاتل اهلی آخرین ساخته مسعود کیمیایی بیش از تمامی فیلمهای جشنواره حاشیه داشت. مشکلاتی در مسیر ساخت فیلم به وجود آمد که همه را به جان هم انداخت تا در نهایت به نقطه کنونی رسید. بحثها بیش از همه مربوط به اضافه بودن برخی پلانهای فیلم از نظر تهیه کننده و طولانی بودن فیلم بود. اما به عنوان یک تماشاگر بیطرف بدون نگاه کردن به حاشیه هنگام تماشای فیلم بسیار کم احساس خستگی کردم.
فیلم بسیار تند و نفس گیر شروع میشود. بازی پرویز پرستویی در سکانس ابتدایی چشم نواز و مهیج است. آنقدری گیرایی دارد که مطمعناً فراموش میکنید در این میان به تیتراژ نگاهی بیاندازید. دیالوگنویسی به خصوص کیمیایی و تدوین با ضرباهنگ تند بهرام توکلی همگی دست به دست هم دادهاند تا یکی از بهترین شروعهای جشنواره سی و پنجم را رقم بزنند. نوع تدوین فیلم همانطور که خود کیمیایی در کنفرانس خبری اشاره کرد از نوع آیزنشتاینی است و معنایش آن است که مفهومی اصلی اثر از کنار هم قرار گرفتن پلانها که مربوط به فضاها و شخصیتها متفاوت است دریافت میشود و این نیاز به دیدن چند باره برای درک آن را موجب میشود.
در مورد بازی بازیگران نکته مهم قابل توجه آن است که بازیگران شبیه به نقشهای پیشین خود بازی نمیکنند بلکه همگی از بزرگان تا دیگران شبیه فیلمهای کیمیایی بازی میکنند و این تسلط و قدرت فیلمساز را در کنترل اثرش نشان میدهد. فرشاد محمدی که امسال فیلبرداری فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله را نیز به عهده داشته یکی از بهترین تصویربرداریها را در بین فیلمهای جشنواره انجام داده که بدون شک جایش بین نامزدهای بهترین فیلمبرداری خالی است.
کیمیایی در تازهترین اثرش بر موضوعی بسیار مهم و حیاتی در کشور ایران دست گذاشته که جسارت بسیاری میخواهد. شاید اگر هر کس دیگر جز او کارگردان این فیلم بود اجازه ساخت فیلم داده نمیشد و هنوز هم معلوم نیست فیلم بتواند مجوز اکران عمومی بگیرد. موضوع فیلم از زاویهای در مورد اقتصاد بیمار ایران در سالهای اخیر است و از طرف دیگر تقابل دو طیف و جریان همیشگی بین مردم ایران از مشروطه به بعد با یکدیگر است یعنی: طرقیخواهان و اصولگرایان. اما در این فیلم مرز این دو طیف محو شده و هر شخصیت بخشی از طیف را تشکیل داده است. قضاوت کردن شخصیتها از قهرمان گرفته تا ضدقهرماناش کار بسیار سختی است و همه اینها یعنی مسعود کیمیایی بلاخره فیلمی ساخته که مشخصاً کاراییاش در زمان ساخت فیلم است. دیگر کسی نمیتواند او را متهم کند که در سالهای پیش از انقلاب گیر افتاده است چون او در قاتل اهلی نشان داده که یکی از مطلعترین فیلمسازان امروز از جامعه و وضعیت سیاسی کشورش ایران است.
منبع : زومجی
0 دیدگاه